BLOG: Tesla en de AVG.
woensdag 01 maart 2023
Voordat een auto de Nederlandse wegen op mag, dient deze te voldoen aan allerlei wetgeving omtrent bijvoorbeeld veiligheid. Ook de bestuurder van de auto dient te voldoen aan allerlei wetgeving omtrent het besturen van een auto. Zo is het algemeen bekend dat een automobilist zich moet houden aan de snelheidsregels die gelden en in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Maar hoe zit dit eigenlijk met de AVG en auto’s? Moet een auto ook aan de AVG voldoen voordat deze de weg op mag?
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft zich over deze vraag gebogen omdat autofabrikant Tesla een zogenaamde ‘Sentry Mode’ heeft verwerkt in zijn auto’s: dit zijn camera’s die gevestigd zijn aan de buitenkant van de auto waardoor verdachte activiteiten buiten de auto kunnen worden vastgelegd. De camera’s filmden continu alles rondom de auto en bewaarde het beeldmateriaal standaard één uur. Volgens de AP is hierdoor sprake van een ernstige schending van de privacy van bijvoorbeeld voorbijgangers. Door het gebruik van de Sentry Mode konden zij zich niet meer onbespied door de straat bewegen.[1]
Wie is verantwoordelijk voor de gemaakte camerabeelden:
fabrikant of eigenaar?
Desondanks dat Tesla de fabrikant is van de auto’s, blijft de eigenaar verantwoordelijk voor het gebruik van de camera’s. De eigenaar is dan ook de verwerkingsverantwoordelijke. De AP heeft daarom ook besloten om Tesla geen boete op te leggen. Tesla heeft echter wel maatregelen genomen om de auto’s privacy vriendelijker te maken. Juridisch is dit een interessante casus. Welke wettelijke of contractuele verantwoordelijkheden heeft een autofabrikant als het om de AVG gaat? Een koper staat hier niet bij stil, die verwacht dat de auto de Nederlandse weg op mag en óók dat deze voldoet aan de AVG. Stel de AP gaat handhavend optreden tegen een automobilist, kan die automobilist dan verhaal halen bij de fabrikant van de auto? Of heeft juist de koper een (grote) onderzoeksplicht. Het antwoord op deze vraag weten we niet.
De genomen maatregelen.
Tesla heeft een aantal maatregelen genomen om het waarborgen van de AVG mogelijk te maken. Zo komt de Sentry Mode nu alleen in actie als de auto aangeraakt wordt. De eigenaar krijgt dan een tekstbericht op zijn telefoon in plaats van dat de auto acuut gaat filmen. Hierdoor wordt de eigenaar in staat gesteld om zelf te kiezen of de camera’s aan moeten gaan. Ook worden voorbijgangers beter geïnformeerd over het gebruik van de camera’s: wanneer de camera’s aan gaan, zullen de koplampen een speciaal lichtsignaal geven. Voorbijgangers zijn dan op de hoogte van het feit dat ze gefilmd worden en kunnen ervoor kiezen om bijvoorbeeld weg te lopen. Tot slot wordt het beeldmateriaal dat opgenomen is met de camera’s maximaal 10 minuten bewaard. Voorheen was dit een uur. De genomen maatregelen kunnen voorkomen dat voorbijgangers te pas en te onpas gefilmd worden. De naleving van de AVG is echter de verantwoordelijkheid van de eigenaar. De eigenaar dient alert te zijn op het volgende: de AP vergelijkt het gebruik van de ingebouwde camera’s met het gebruik van camera’s rondom het huis. De bezitter van de Tesla zal dan ook de regels omtrent cameragebruik in acht moet nemen. Wat ons betreft had de AP hier nog wel wat meer toelichting over mogen geven.
Onder welke omstandigheden voldoet de oplossing aan de uitzonderingsgrond voor huishoudelijk gebruik waardoor de AVG niet van toepassing is?
Conclusie.
Al met al zijn de nieuwe maatregelen gericht op het voorkomen van een schending van de AVG door de eigenaar. Ondanks deze genomen maatregelen van Tesla, dient de bezitter altijd nog zelf de regels omtrent cameragebruik op te volgen.
Faye Horvest
Adviseur L2P